VIS logo Vasa Idrottssällskap
Grundat 1907

Huvudsidan
Aktuellt
Kalender
Friidrott
Bowling
Oldboys
Kraftidrott
VIS på cykel
Vilande
Nice Run 2018
VIS Ärevarvet 2018
Styrelsen
Länkar
Arkiverade länkar
Veikkaus samarbete
Bildgalleri
Team Lyftet
Tävlingar (Friidrott)
FM P/F14-15 tävlingsinfo
SM P/T14-15 kilpailuohjei
Mot Kaleva 2013
Webbtidning
VIS 100 år
Diverse snabblänkar
Bildarkiv 2005-2004
Bildarkiv 2003-1997
Så här funkar vi
Arkiverade tävl.


Vasa Idrottssällskap rf
Storalånggatan 73
65100 VASA, Finland

Epost: info(at)vis.fi


_FM P/F14-15 - Tävlingsinfo

FM P/F14-15 i friidrott, Vasa 17.-19.8.2012

TÄVLINGSINFO

Tävlingarna följer Finlands Idrottsförbunds mästerskapsregler samt IAAF:s internationella friidrottsregler.

Kort minneslista
- Skaffa dig i god tid föreningens officiella representationsdress, eftersom tävlingen kräver det
- Anmäl dig i högst två (2) grenar
- Gör de resultatgränser som krävs i officiella tävlingar och godkända förhållanden
- Träna målmedvetet och diskutera dina mål med din tränare

Bekräftning kan göras på den blankett som finns tillgänglig här.
Meningen är att den kan tas ut här och fyllas i på förhand för att spara tid på tävlingsplatsen.
sm14_15_vaasa_osanoton_varmistus_lomake.pdf 



1 ALLMÄN INFO

1.1 OFFICIELL ANSLAGSTAVLA
Tävlingarnas officiella anslagstavla finns på baksidan av huvudläktaren strax intill tävlingskansliet. Där finns uppsatt officiella tidsscheman, heatindelningar, resultat samt allmän information om tävlingarna.

1.2 TÄVLINGSOMRÅDE
Kartor över tävlingsområdet finns att se både i programbladet och på anslagstavlan. Det är förbjudet att röka på Karsplans stadion och tävlingsområden.
_SM 14-15 - Aluekarttoja - Kartor

1.3 PROGRAMBLAD
Programblad ges ut åt föreningarna tillsammans med övrigt tävlingsmaterial enligt hur många anmälda idrottare föreningen har enligt nedanstående tabell. Programblad kan dessutom köpas i tävlingskansliet och på olika försäljningsställen på tävölingsområdet för 2 euro/st.

Antal anmälda idrottare / Antal programblad
1 - 5 / 1 st
6 - 10 / 2 st
11 - 20 / 3 st
21 - 30 / 4 st
31 - 40 / 5 st
41 – 60 / 6 st
över 60 / 7 st

1.5 MATSERVERING
Lunch och middag serveras i lunchrestaurang Appetito, Krutkällarvägen 2, som ligger ca 300 m från Karslplan.

OBS: Önskemål om specialdieter bör meddelas i samband med förhandsanmälningen.

Förhandsbokning
Förhandsbokning till priset 7,50 euro/portion och bokningen bör i så fall göras senast den dag som
anmälningen går ut, alltså 9.8. kl 24.00. 
Bokningen görs till epost: inger.nabb@vaasa.fi och inbetalning skall göras till Vasa Idrottssällkaps konto Aktia FI0449701040040863.

Vid bokning anges följande uppgifter.
- föreningens namn
- bokarens namn (uppges vid betalning)
- datum för bokningen, fre 17.8. eller lö 18.8. eller sö 19.8.
- ange om det är fråga om lunch eller middag för varje bokning
- samt antal portioner


Förhandsbeställda och betalda biljetter finns att fås i tävlingskansliet i ett kuvert märkt "matbiljetter" på
föreningens + bokarens namn.
OBS! Ifall förhandsbeställda biljetter inte betalats, kostar de 8,00 euro/st på tävlingsplatsen.   

På plats
Det finns matbiljetter att köpas på plats till priset av 8,00 euro per biljett.


MATLISTA
Ingår: bröd, vatten, mjölk, piimä
--
Fre 17.8 
Middag  16.30-19.30    
Tomat och skivad potatis -låda, sallad
--
Lö 18.8 
Lunch    10.30-13.00    
Köttbullar, potatismos, sallad
Lö 18.8
Middag  16.00-19.00    
Makaronilåda, sallad
--
Sö 19.8 
Lunch      10.30-12.00    
Broilersås, ris, sallad
Sö 19.8   
Middag   15.00-16.30    
Korvsås, potatis, sallad


1.5 PARKERING
För personbilar finns det P-plats alldeles nära Karsplan ca. 200 m längs Strandgatan mot centrum. Parkering för bussar finns reserverat bakom Karlsplan mot söder (mot motorvägen).
P-platserna finns utmärkta på kartan
_SM 14-15 - Aluekarttoja - Kartor



1.6 OMKLÄDNINGSRUM OCH DUSH
Omklädningsrum och dushutrymmen finns i norra delen av stadion i servicebyggnadens andra våning.
Ingång uppe via innegården
OBS! Lämna inga värdesaker ovaktade. Arrangörerna ansvarar inte för förlorade ägodelar..

Hittegods föres under tävlöingens gång till tävlingskansliet varifrån de kan fås mot beskrivning.
Efter tävlingarna kan förlorade ägodelar efterfrågas via friidrottsplanens vaktmästare.


1.7 FÖRSTA HJÄLP
Det finns under hela tävlingen en första hjälp patrull på plats på tävlingsområdet. En fast punkt för första hjälp finns i norra gaveln av huvudläktaren (se karta)


1.8 SÄKERHETSPLAN
Säkerhetsplanen för arrangemangen finns att läsa på anslagstavlan samt på tävlingarnas hemsida.
sm1415_turvallisuussuunnitelma_2012.pdf

Viktiga telefonnummer på plats:

Tävlingsledare: Inger Nabb 050 512 0965
Tävlingsorganisationens ordf.: Peter Brandtberg 0500 791 759
Teknisk ledare: Jouko Salmela tel. 040-581400
Tävlingskansli: Bo-Anders Ingo 050 592 5929
Calling: Mikael Törnroos 050 591 9129
Tävlingsjuryns ordf: Ari Honkanen  040-7219654
Resultatservice: Kenneth Norrgård 040-5493520,
Första hjälp: Karin Norrgård 050-5916565
Nödnummer 112
Polis 112


1.9 KIOSKFÖRSÄLJNING OCH FM-T-TRÖJA
Kiosk finns på Karsplan som säljer kaffe, te, något salt att bita i, bulla, frukt, majs, korv och saft/läsk/vatten.
I kiosken kan man även köpa matbiljetter för 8 €/st, om man inte har förbokat. Förbokningar finns i tävlingskansliet.

På marknadstorget finns FM T-tröjan (Adidas Supernova) till försäljning à 20 euro/st och i tältet bredvid säljer MySports sportkläder och skor.


1.10 PRESS 
Det finns utrymme reserverat för press på huvudläktaren. Utrymmet har panoramafönster mot planen.
För fotografer finns det speciella PRESS-västar, som berättigar till tillträde på innerplan.

Kontaktperson är Ann-Catrin Virkama, epost anki.virkama(at)gmail.com




2 TÄVLINGSINFO

2.1 TÄVLINGSKANSLI
Tävlingskansliet finns på Karlsplan under huvudläktaren i södra gaveln.
Öppet tider (justerade 28.7):  
Torsdag 16.8. 18.00-21.00
Fredag 17.8. 10.00-20.00
Lördga 18.8. 8.00-20.00
Söndag 19.8. 7.00-16.00

2.2 TÄVLINGSREGLER
Vi tävlar enligt Finlands Idrottsförbunds mästerskapsregler:
sul_masterskaps_regler.pdf


2.3 BEKRÄFTNING AV DELTAGANDE
Bekräftning av deltagande görs i tävlingskansliet. Deltagande bör bekräftast senast 90 minuter före grenens början.
Bekräftning görs skriftligen på anvisad bekräftningsblankett och kan göras av idrottaren själv eller av ombud. 
Bekräftning kan göras på den blankett som finns tillgävlig här.
Meningen är att den kan tas ut här och fyllas i på förhand för att spara tid på tävlingsplatsen.
sm14_15_vaasa_osanoton_varmistus_lomake.pdf

Ifall idrottare uteblir från bekräftad gren, har han/hon inte rätt att deltaga i någon annan gren under den tävlingsdagen, ej heller under nästkommande tävlingsdag. En bekräftning kan annuleras i tävlingskansliet inom bekräftningstiden, d.v.s. senast 90 minuter före grenstart.
 

I löpgrenar behöver ingen belräftning göras närdet gäller semifinaler och finaler. 

Om idrottare gått vidare till semifinal eller final, får han/hon inte utebli, utan att visa av läkare bestyrkt intyg.



2.4 TÄVLINGSNUMMER
Varje deltagare får två nummerlappar. Deltagaren har samma tävlingsnummer i samtliga grenar. Nummerlapparna samt säkerhetsnålarna finns i deltagarens personliga kuvert. Nummerlappen skall fästas på tävlingsdräkten på ryggen och bröstet. I höjd- och stavhopp är det tillåtet att använda en nummerlapp antingen på bröstet eller ryggen.
 
Tävlingsnummern kontrolleras vid uppsamlingsplatsen. Nummerlappen får inte vikas.


2.5 TÄVLINGSDRÄKT
I FM tävlingar bör idrottaren enligt reglerna använda föreningen officiella representationsdräkt.

2.6 UPPVÄRMNING
Utrymme för uppvärmning finns bakom solläktaren samt på travbanan som finns invid Karlsplan.

2.7 UPPSAMLING (CALLING)
Calling finns i norra ändan av sportplanen (se närmare direktiv på plats)
Idrottarna förs till tävlingsplatsen.

För uppsamling gäller följande tider:
- Löpgrenar, gång 30 minuter före grenens början
- Stavhopp 60 minuter före grenens början
- Övriga fältgrenar 40 minuter före grenens början

OBS 1: I fall att en idrottare är förhindrad att delta i calling pga att han/hon deltar i en annan gren bör en representant för idrottaren meddela om detta vid den aktuella callingtidpunkten

OBS 2: Till tävlingsplatsen får inte föras föremål som strider mot reglerna. De kan lämnas i förvaring i samband med callingen

OBS 3: I de grenar som går som direkta finaler förs även de som faller ur efter tre omgångar gemensamt från tävlingsplatsen


2.8 KVALIFICERING I LÖPGRENAR
 
100m och 80/100m häcklöpning:
Försöksheat
- 2 försöksheat – tre bästa per heat + två på basis av tiderna till final
- 3 försöksheat – två bästa per heat + två på basis av tiderna till final
- 4 försöksheat – tre bästa per heat + fyra på basis av tiderna till semifinal
- 5 försöksheat – fyra bästa per heat + fyra på basis av tiderna till semifinal

Semifinal
- 2 försöksheat – tre bästa per heat + två på basis av tiderna till final
- 3 försökshest – två bästa per heat + två på basis av tiderna till final

200m häcklöpning och 300m:
- 2 försöksheat – tre bästa per heat + två på basis av tiderna till final (korrigerat 15.8.2012)
- 3 försöksheat -  två bästa per heat + två på basis av tiderna till final (korrigerat 15.8.2012)
- 4 - 6 försöksheat – åtta på basis av tiderna till final

P15 200 m h (fre 17.8.) (tillagt 15.8.2012)
Ifall försöken löps i 4 heat
- går de 8 bästa till A-final och de följande placeringarna 9 - 16 till B-final
Ifall försöken löps i 3 heat
- gäller regeln för 3 heat som ovan

Långa lopp och gång:
Långa lopp, 800 m och uppåt, samt gång avgörs som direkta finaler. Beroende av antalet deltagare görs eventuell heatindelning på basis av statistiktider så att det på förhand sett hårdaste heatet löps sist.


2.9 KVALIFICERING I FÄLTGRENAR SAMT RIBBHÖJNINGAR
Samtliga fältgrenar går som direkta finaler. I kast, längd och tresteg kvalificerar sig de åtta bästa efter tre omgångar till ytterligare tre omgångar. I de tre sista omgångarna följer omvänd hoppordning så att den idrottare som leder efter tre omgångar hoppar sist.

RIBBHÖJNINGAR:

P15 (final)
Höjd 135-140-145-150-154-158-162-165-168-171-174-177 +2 cm
Stav 200-220-240-260-275-290-300-310-320-330-340 +5 cm

F15 (final)
Höjd 120-125-130-135-139-143-147-151-154-157-160 +2 cm
Stav 150-170-190-210-225-240-255-265-275-285-295 +5 cm

P14 (final)
Höjd 125-130-135-140-145-149-153-157-161-165-168-171-174 +2 cm
Stav 180-200-220-235-250-265-275-285-295-305-315 +5 cm

F14 (final)
Höjd 120-125-130-135-139-143-147-151-154-157 +2 cm
Stav 140-160-180-200-215-230-240-250-260-270 +5 cm


2.10 TRÄNINGSKAST
I långa kast (diskus, slägga och spjut) har varje idrottare två träningskast på plan, under ledning av grenledaren. Ifall att tidtabellen tillåter kan grenledaren tillåta ytterligare träningskast.


2.11 LAGTÄVLING I FÄLTGRENAR OCH TÄVLINGSGÅNG
Två idrottare som representerar samma förening bildar i fältgrenarana ett lag.

Kast samt hopp i längd och tresteg:
Eftersom ingen kvaltävling hålls så räknas lagtävlingens resultat på basis av finalens tre första omgångar.

Höjd- stavhopp samt tävlingsgång:
Lagtävlingens resultat räknas på basis av den individuella tävlingens resultat.


2.12 PREATATIONSTIDER I FÄLTGRENAR
I fältgrenar är prestationstiden en minut. Prestationstiden startar då hopp- eller kastlov har givits. Då det återstår 15 sekunder av tiden höjs en gul flagga. Då tiden löper ut höjs en röd flaggap

I höjd och stav följs de prestationstider som reglerna stipulerar.
 

2.13 LÖPARNAS UTRUSTNING
Vid startområdet läggs löparnas kläder i korgar som förs till målområdet där idrottarna kan hämta sina kläder efter målgång.


2.14 ANVÄNDNING AV EGNA KASTREDSKAP OCH STAVAR
Det är tillåtet att använda egna kastredskap och stavar. Redskapen (även stavarna) bör föras till granskningsstället senast 90 minuter före resp. grenstart.
Redskapen lämnar efter granskningen i arrangörernas ägo och skall under tävlingen stå till alla tävlandes förfogande, förutom stavarna som är personliga. Redskapen återbördas efter tävlingen till granskningsstället, som finns beläget i norra delen av planen i servicebyggnadens garage.
Stavarna gransknings- och uppbevaringsställe finns under den stora resultattavlan.


2.15 PRESENTATION AV IDROTTARE
I kastgrenar samt längd och tresteg presenteras de idrottare som gått till finalomgånger i kast- resp. hoppordning.
Grenfunktionärer för idrottarna till presentationen innan finalomgångarna tar vid. I löpningarna strävar vi till att presentera löparna förutom i finalerna, även i försök och semifinaler. I höjd och stav görs inga grenpresentationer,


2.16 VISTELSE PÅ PLAN
Endast de idrottare och domare vars tävling pågår har rätt att vistas på plan. Tränare, lagledare och övriga idrottare samt publik följer tävlingen från läktaren eller området ytter om plan-ta.


2.17 RESULTATSERVICE
I fältgrenarna används manuella resultattavlor.
Den stora resultattavlan i norra kurvan betjänar i första hand löpgrenarna.
Under tävlingsdagarna kan man följa med grenarna per omgång via on-line resultatservice.
Länken finns på tävlingarnas hemsidor.
Resultaten finns till påseende på den officiella resultattavlan så snart en gren har avslutats.

Efter tävlingen finns resultaten att läsa på internet via tävlingarnas hemsidor.


2.18 SKRIFTLIGA PROTESTER
Skriftlig protest bör lämnas till tävlingskansliet senast 30 minuter efter det att ifrågavarande grens resultat har publicerats på den officiella anslagstavlan. Vid inlämnade av protest bör man betala protrestavgiften om 25 euro. Jyryn behandlar protesten och i händelse av att protesten godkänns återbetalas avgiften.
Omedelbara muntliga protester behandlas av grenledaren. För dessa uppbärs ingen avgift

2.19 PRISUTDELNING
Prisutdelning görs enligt separat tidsschema som finns i programbladet. Idrottare och tränare som skall delta i prisutdelningen bör infinna sig senast 10 minuter före prisutdelningen på uppsamlingsplatsen. Uppsamlingsplatsen finns vid södra gaveln av huvudläktaren invid Mixed Zone. Pris ges till de tre båsta i varje gren och till vinnarens tränare. Dessutom ges pris till de tre bästa lagen i fältgrenarnas och gångens lagtävlingar.  

Eventuella ändringar i tidsschemat för prisutdelninar meddelas av speakern via högtalarna. Idrottare som inte kan delta i prisutdelning p.g.a. att han/hon deltar i en annan gren samtidigt, kan avhämta sitt pris i tävlingskansliet senare. 


2.20 - FUNKTIONÄRERNAS KLÄDSEL M.M. 
Vit T-skjorta med VIS-logo. Alla funktionärer får kvittera ut sin egen (viktigt även för framtida bruk). Svarta/Mörka byxor, valfria men bekväma skor. Engångsregnrockar kan sökas vid behov från kiosken bakom läktaren. Blir det kallt sätter man något vitt långärmat under VIS T-skjortan.

Funktionärskaffe med bulle el. smörgås serveras från kiosken bakom läktaren enligt givna regler. Matserveringen finns på Vasa yrkesinstitut. Matbiljetterna delas ut av grenledaren.

Funktionärerna parkerar sina fordon i de parkeringsrutor som finns vid Krutkällarvägens parkering, alltså strax utanför norra ingången. Det är ont om P-platser, därför rekommenderas att man kommer med cykel.


Sidan editerad 16.08.2012 13:24 av Kenneth Norrgård
 

Vasa Idrottssällskap © 2019